הפעל רדיו
שירה עובדת
פרויקט 'שירה עובדת' מציג לראשונה לפני הציבור הישראלי את הזמר הקהילתי שהולחן בקיבוצים ומעולם לא עזב את גבולותיהם. כך נפתח צוהר לתרבות מוזיקלית רב-גונית שהתפתחה לאורך הדורות ביישובים
מיכאל (מֶכֶל) פרלמן
פועלו של היוצר:
יחיאל מיכאל (מֶכֶל) פרלמן ז"ל נולד בכ"ג באדר תרע"ז - 21.03.1917. בן למשפחה אורתודוקסית בהמבורג שבגרמניה. היה פעיל מנעוריו בבח"ד, הדריך ולימד בהכשרות של התנועה.

עם עליית היטלר נשלח למחנה ההסגר זקסנהאוזן. לאחר שחרורו למד בישיבת מנהיים. עבר הכשרה בהולנד, ועלה לארץ בשנת 1939 למקווה ישראל. הצטרף לקיבוץ רודגס (קבוצת יבנה).

לפני מלחמת השחרור, הגיע למחנות המעפילים בקפריסין באנייה "שבתאי לוז'ינסקי", כשהוא מתחזה ל"מעפיל". הוא נשאר ולימד תורה - פרשת השבוע על פי גיליונות נחמה לייבוביץ ז"ל - ושירי ארץ ישראל, ויצר אווירה ישראלית בין המעפילים. ביבנה עבד כרפתן, וכנוטר (גאפיר) ב"משטרת היישובים היהודיים" (J.S.P.). כאלחוטאי, קלט בפרוץ מלחמת השחרור את הידיעה שהמצרים מתקרבים לגשר "עד הלום".

עם הקמת המדינה, כשוך הקרבות, יזם את מפעל חגיגות "שמחת בית השואבה", תחילה כמפגש של קבוצות הקיבוץ הדתי בדרום, ולאחר מכן כחגיגה להמונים מתוך הציבור הדתי-ציוני ומעבר לו.

זמן קצר היה מורה לספורט. אך נסחף לתחום המוסיקה - לימד שירה, האזנה ונגינה בחליליות, וניצח על מקהלות. במסגרת עיסוקו במוסיקה, כתב את המנגינה להמנון בני עקיבא ("יד אחים") שאת מילותיו כתב הרב משה צבי נריה ז"ל. 
גם תחום טעמי המקרא הלהיב אותו, והוא התעמק בו, התמחה בנושא של פיסוק לפי הטעמים ופיתח שיטות הוראה ייחודיות. הוא עסק בהפצת הנושא במסגרת מחלקת המוסיקה של הקיבוץ הדתי, בחוברות ודפי עזר, וכן בסידרת קלטות לקריאת פרשת השבוע, ההפטרות והמגילות - קלטות אלו עדיין זוכות לתפוצה רבה. מכל גם לימד את המקצוע בבית הספר בקיבוץ, בחוגים למבוגרים, ובמשך הזמן גם בבר-אילן ובאוניברסיטת תל-אביב, ובמכללות שונות בארץ.

מכל הטביע את חותמו גם בתיעוד חיי הקבוצה וחבריה ב"מבית" ובקלטות. היה פעיל בוועדות שונות (בעיקר תרבות) וכמזכיר פנים. הדריך הכשרות מצפון אמריקה, יצא לשליחות מרכזית של בני עקיבא והקיבוץ הדתי לארצות הברית, ויזם הקמת גרעיני עלייה שהצטרפו לקבוצת יבנה.

נפטר בי"א באייר תשנ"ב - 14.05.1992

מקורות: דפי הנצחה, קיבוצת יבנה , מיכאל פרלמן באתר 'גיליונות נחמה ליבוביץ'


עיון נוסף
חדש

שם השיר ישוב מילים לחן תיוג עיבוד ביצוע
הזורעים בדמעה קבוצת יבנה מיכאל (מֶכֶל) פרלמן מיכאל (מֶכֶל) פרלמן הרכבים קוליים; מן המקורות; שירי עבודה ומולדת קראל סלומון לא ידוע
ושמחת בחגך רמת הכובש מן המקורות שרה לוי-תנאי שירי חגים מיכאל (מֶכֶל) פרלמן מקהלת יבנה
יד אחים קבוצת יבנה הרב משה צבי נריה מיכאל (מֶכֶל) פרלמן תנועות נוער מקהלת היובל
יום זה לישראל קבוצת יבנה לא ידוע מיכאל (מֶכֶל) פרלמן שירי שבת לא ידוע לא ידוע
אתר זה הינו מטעם התנועה הקיבוצית
האתר פועל ברשיון אקום
האתר נתמך בנוסף על-ידי:
© האתר נולד מכוונות טהורות של שימור הזמר הקהילתי, ואין בכוונתו להפר זכויות יוצרים. אם אתם חפצים להסיר שיר או פריט כלשהו מתוקף זכויות יוצרים או מטעמי צנעת הפרט אנא הודיעו לנו ונפעל בהתאם. זכויות היוצרים ביצירות שמורות למחברים ו/או לאקו"ם. הצפייה וההאזנה ליצירות הנמצאות באתר נועדו לשימוש פרטי בלבד. אין להעתיק או להפיץ את היצירות למטרה כלשהי בלא אישור מנהלי האתר. הקלטות השמע באתר שנעשו לפני יותר מחמישים שנה הן נחלת הכלל בהתאם לחוק זכויות יוצרים תשס"ח. אין לעשות שימוש לרעה בכל התכנים המופיעים באתר.
כל הזכויות שמורות | מופעל על ידי אפקט מערכות