הפעל רדיו
שירה עובדת
פרויקט 'שירה עובדת' מציג לראשונה לפני הציבור הישראלי את הזמר הקהילתי שהולחן בקיבוצים ומעולם לא עזב את גבולותיהם. כך נפתח צוהר לתרבות מוזיקלית רב-גונית שהתפתחה לאורך הדורות ביישובים
נחום (נחצ'ה) היימן
פועלו של היוצר:
1934. היימן נולד בעיר ריגה, בירתה של לטביה לפנינה וחיים היימן, ועלה ארצה עם משפחתו בשנת 1939, כשהיה בגיל חמש. בילדותו החל לנגן בפסנתר, אך לאחר שחלה בגיל עשר בשיתוק ילדים (פוליו) עבר לנגן באקורדיון. במשך שלוש שנים שכב בבית חולים מחובר לריאת ברזל, עד שהתגבר על מחלתו. בגיל 14, בעקבות גירושי הוריו, עבר להתגורר כילד חוץ בקיבוץ נען וזכה להדרכה מחברי הקיבוץ יהודה אורן ודוד זהבי.
לאחר נישואיה השניים של אימו, עבר להתגורר עימה ברחובות. שם הוא הלחין בגיל 17 את שירו הראשון "ניצנים נראו בארץ", לפי מלים מ"שיר השירים". מאחר שלא הסתדר עם אביו החורג עבר לכפר המכבי, שם פגש את מתתיהו שלם מהקיבוץ הסמוך, רמת יוחנן. היימן עבד איתו ברעיית צאן וקיבל ממנו ומחבריו הדרכה מוזיקלית. בשלב מאוחר יותר בחייו הפך לאקורדיוניסט בחוגים לריקודי עם בהשפעת גורית קדמן, מחלוצות ריקודי העם בארץ.
במסגרת שירותו הצבאי שימש היימן אקורדיוניסט מחליף למלחין דובי זלצר בלהקת הנח"ל בגרסתה הראשונה. בתקופת שירותו הצבאי נישא לדליה קולטון ועבר איתה לקיבוץ בית אלפא. בשירות המילואים עבר לשרת כלוחם בפלס"ר שריון, הוא נפצע ברגלו מהתפוצצות מוקש במלחמת סיני, נפגע מקליע במלחמת ששת הימים, במלחמת יום הכיפורים נפצע באורח קשה מהפצצה אווירית, אושפז במשך כחצי שנה ועבר סדרה ארוכה של ניתוחים.
מטעם קיבוץ בית אלפא נשלח ללימודים במדרשה למורים למוזיקה ולמד אצל המלחין פאול בן חיים. בתום ההשתלמות הקים את חמישיית גלבוע‏, חמישייה כלית שאף נמנה עליה כנגן אקורדיון. ב-1961 החל לעבוד עם הגבעטרון, ויזם את הוצאת תקליטיו הראשונים‏. הלהקה כללה ברפרטואר שלה חלק משיריו, כשהמפורסם שביניהם השיר "לאן נושבת הרוח" על שני לחניו.
היימן החל לארגן ערבי שירה בציבור בעיר והפעיל טכניקות שונות להביא את הקהל הרגיל להיות פסיבי, להשתתף בשירה‏. החל משנת 1965 הוא ארגן פסטיבל שנתי של מוזיקה וכוריאגרפיה של בני קיבוצים בשם פסטיבל "ענות"‏.
באותה תקופה הלחין היימן את שירי המחזמר "זרעים של מסטיק" שכתבה לאה נאור. בנוסף לעבודתו כמלחין טיפח היימן זמרים רבים בראשית דרכם, ביניהם אסנת פז‏, חוה אלברשטיין‏ (לה גם הלחין בין היתר את השיר "כמו צמח בר"), צמד הפרברים (להם הלחין את שיריהם הראשונים, בהם "את אני והרוח", "אילו כל האוהבים", "רק הד קולך" ו"ריח תפוח אודם שני"), עליזה עזיקרי, הצמד אורנה ומשה דץ (להם הלחין בין היתר את השיר "שיר למענך") וחני ליבנה.
שיתוף פעולה פורה במיוחד שלו היה עם המשורר נתן יונתן, שהוליד עשרות שירים שהיו לקלאסיקה בזמר העברי, ביניהם "חופים", "שיר אהבה ישן" (המוכר בשם "אניטה וחואן"), "החול יזכור" ורבים טובים אחרים. כדי להקל על היימן את הלחנת "חופים" שינה נתן יונתן את מילות המקור.
היימן הלחין גם פסקולים רבים לסרטי קולנוע. הראשון שבהם היה סרטו של מיכה שגריר "המלחמה לאחר המלחמה" לו הוא הלחין את השיר "מרדף" שכתב ירון לונדון, וביצעה חוה אלברשטיין. לסרט "אדמה משוגעת" כתב היימן את שיר הנושא, "אני ממשיך לשיר". זהו אחד השירים הבודדים שהיימן כתב את מילותיהם. אחת מיצירות המופת הגדולות של היימן היא הנעימה לחליל צד "הנסיעה לירושלים" שהולחנה לסרט "אין שמות על הדלתות" (1996), ומושמעת בפתיחת שידורי הבוקר של רשת ב'.

מאמר חלקי מתוך: וקיפדיה 
הערך לעיל עוסק רק בקריירה המוקדמת של נחצ'ה. לקריאה על הקריירה המאוחרת שלו המשיכו לקרוא בערך הויקיפדי המקורי מכאן.

עיון נוסף
חדש

שם השיר ישוב מילים לחן תיוג עיבוד ביצוע
אדון חרדון בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים דוד עורי ילדי קבוצת סלע (בית אלפא)
אור ירד על שדותינו בית אלפא זאב חבצלת נחום (נחצ'ה) היימן הרכבים קוליים; שירי ארץ ישראל; שירי חגים; שירי טבע ועונות השנה; שירי משוררים; שירים מוכרים ואהובים חיים ברקני בנות שער הגולן
אחד מרגבי השדה בית השיטה דוד אגמון חיים (יוקי) אהוביה שירי ארץ ישראל; שירי טבע ועונות השנה נחום (נחצ'ה) היימן מקהלת המוסד החינוכי "מבואות עירון"
אחותי כלה בית אלפא מן המקורות נחום (נחצ'ה) היימן מן המקורות; שירי ארץ ישראל; שירים ישנים ואהובים מקהלת המוסד החינוכי "מבואות עירון"
איך אפשר לישון בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; שירי טבע ועונות השנה; שירי ילדים; שירי משוררים דוד עורי ילדי קבוצת סלע (בית אלפא)
ביתי דגניה א איתן פרץ נחום (נחצ'ה) היימן חג המשק; שירי ארץ ישראל; שירי הווי; שירי הווי,     המיטב    ; שירים מוכרים ואהובים צבי אבני תמר רז
במעלה ההר העוגן רחל שפירא נחום (נחצ'ה) היימן ?; שירי מלחמה חבורת הזמר של קיבוץ העוגן
הבית שלי בית העמק אורי כהנא נחום (נחצ'ה) היימן חג המשק מקהלת הקיבוץ
הדודאים בית אלפא; כפר סאלד מן המקורות נחום (נחצ'ה) היימן הרכבים קוליים; מן המקורות; שירי ארץ ישראל; שירים ישנים ואהובים מקהלת בית הספר כפר סאלד
הדודאים בית אלפא; כפר סאלד מן המקורות נחום (נחצ'ה) היימן הרכבים קוליים; מן המקורות; שירי ארץ ישראל; שירים ישנים ואהובים מקהלת בית הספר כפר סאלד
הסנוניות ואהבה יגור עידית חכמוביץ' נחום (נחצ'ה) היימן שירי חגים
הרועים רמת יוחנן מתתיהו שלם (ויינר) מתתיהו שלם (ויינר) שירי ארץ ישראל; שירי חגים; שירים ישנים ואהובים נחום (נחצ'ה) היימן תמר רז
זרעים של מסטיק (1)- הטיול בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
זרעים של מסטיק (10)- היום אני שמחה בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
זרעים של מסטיק (11)- המשחק בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
זרעים של מסטיק (12)- כשאבא יחזור מהעיר בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
זרעים של מסטיק (13)- יום הולדת מפלסטלינה בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
זרעים של מסטיק (14)- איך אפשר לישון בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
זרעים של מסטיק (2)- הכל קרה בגלל רותי בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
זרעים של מסטיק (3)- מי אכל את הירח? בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
זרעים של מסטיק (4)- זרעים של מסטיק בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
זרעים של מסטיק (5)- אדון חרדון המפזר בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
זרעים של מסטיק (6)- ארץ הילדים בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
זרעים של מסטיק (7)- ציור אדום בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
זרעים של מסטיק (8)- שותפים בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
זרעים של מסטיק (9)- מה עושות הרכבות על הפסים בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; מסיבת סיום; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב מל קלר משתתפי התקליט "זרעים של מסטיק"
חופים בית אלפא נתן יונתן נחום (נחצ'ה) היימן שירי ארץ ישראל; שירי טבע ועונות השנה; שירי משוררים; שירים מוכרים ואהובים להקת הנחל
כנרת בית אלפא רחל בלובשטיין נחום (נחצ'ה) היימן שירי ארץ ישראל; שירי משוררים; שירים ישנים ואהובים; שירים מוכרים ואהובים נחום (נחצ'ה) היימן תמר רז
כשהיורה יורה יוסי גמזו נחום (נחצ'ה) היימן שירי ארץ ישראל; שירי הווי; שירי טבע ועונות השנה
לאן נושבת הרוח בית אלפא זאב חבצלת נחום (נחצ'ה) היימן שירי ארץ ישראל; שירי טבע ועונות השנה; שירים ישנים ואהובים נחום (נחצ'ה) היימן אראלה ברלב ; חמישיית גלבוע
לאן נושבת הרוח בית אלפא זאב חבצלת נחום (נחצ'ה) היימן שירי ארץ ישראל; שירים מוכרים ואהובים נחום (נחצ'ה) היימן הגבעטרון
לאן נושבת הרוח בית אלפא זאב חבצלת נחום (נחצ'ה) היימן שירי ארץ ישראל נחום (נחצ'ה) היימן הגבעטרון
לו ידעת שפיים רחל שפירא נחום (נחצ'ה) היימן שירי אהבה; שירי ארץ ישראל; שירי ארץ ישראל, המיטב; שירי משוררים; שירים מוכרים ואהובים נעמי קינן; שמואל(יק) טסלר
לך לך הזר בית אלפא נעמי וישניצר נחום (נחצ'ה) היימן שירים ישנים ואהובים נחום (נחצ'ה) היימן תמר רז
לכלה ולחתן רמת יוחנן מתתיהו שלם (ויינר) מתתיהו שלם (ויינר) שירי אהבה; שירי חתונות; שירים מוכרים ואהובים נחום (נחצ'ה) היימן הגבעטרון
לכלה ולחתן רמת יוחנן מתתיהו שלם (ויינר) מתתיהו שלם (ויינר) שירי חתונות נחום (נחצ'ה) היימן יואב נחשון
מה יפו דודייך בית אלפא מן המקורות נחום (נחצ'ה) היימן שירי אהבה; שירי ארץ ישראל; שירי חתונות; שירים מוכרים ואהובים גיל אלדמע אסנת פז; חמישיית גלבוע
מזרה ישראל נען מן המקורות דוד זהבי שירי חגים; שירים ישנים ואהובים נחום (נחצ'ה) היימן אראלה ברלב
מחולנו הוא בשניים בית אלפא זאב חבצלת נחום (נחצ'ה) היימן שירי אהבה; שירי ארץ ישראל; שירים מוכרים ואהובים אדם הפטר אדם הפטר; אלי ארגון
מי אכל את הירח בית אלפא לאה נאור נחום (נחצ'ה) היימן הצגות; שירי ילדים דוד עורי ילדי קבוצת סלע (בית אלפא)
מתי בית אלפא יורם טהרלב נחום (נחצ'ה) היימן שירי ארץ ישראל; שירי ארץ ישראל, המיטב; שירי טבע ועונות השנה אסנת פז
סתיו בית אלפא זאב חבצלת נחום (נחצ'ה) היימן שירי אהבה; שירי ארץ ישראל; שירי ארץ ישראל, המיטב; שירי טבע ועונות השנה נחמה הנדל
עוד חוזר הניגון בית אלפא נתן אלתרמן נחום (נחצ'ה) היימן שירי ארץ ישראל; שירי משוררים תמר רז
עננים בית אלפא אריה אהרוני נחום (נחצ'ה) היימן מוזיקה אמנותית; שירי ארץ ישראל; שירי חגים אסנת פז
ערב שבת בית אלפא נתן יונתן נחום (נחצ'ה) היימן שירי משוררים; שירי שבת; שירי שבת וחג, המיטב; שירים מוכרים ואהובים אסנת פז; חמישיית גלבוע
ציפייה לגשם (שיר לראש השנה) בית אלפא נעמי וישניצר נחום (נחצ'ה) היימן שירי חגים; שירי טבע ועונות השנה
קיץ בית השיטה אינסטרומנטלי חיים (יוקי) אהוביה אינסטרומנטלי; שירי ארץ ישראל נחום (נחצ'ה) היימן חמישיית גלבוע
רוב ברכות רמת יוחנן מתתיהו שלם (ויינר) מתתיהו שלם (ויינר) חג המשק; שירי חגים; שירים ישנים ואהובים נחום (נחצ'ה) היימן הגבעטרון
רועה ורועה בית אלפא מתתיהו שלם (ויינר) מתתיהו שלם (ויינר) שירי ארץ ישראל נחום (נחצ'ה) היימן תמר רז
שיר אביב דליה לא ידוע נחום (נחצ'ה) היימן אינסטרומנטלי; שירי ארץ ישראל דב (דובי) כרמל חמישיית גלבוע
שיר אביב דליה לא ידוע נחום (נחצ'ה) היימן שירי ארץ ישראל דב (דובי) כרמל הגבעטרון
שיר היין יזרעאל עומר כיאם אמנון (אמן) בקר כללי; שירים ישנים ואהובים נחום (נחצ'ה) היימן תמר רז
שיר היין יזרעאל עומר כיאם אמנון (אמן) בקר כללי נחום (נחצ'ה) היימן זמרה ברן; ניצה הלוי
שיר היין יזרעאל עומר כיאם אמנון (אמן) בקר כללי נחום (נחצ'ה) היימן לא ידוע
שירו השיר רמת יוחנן מתתיהו שלם (ויינר) מתתיהו שלם (ויינר) חג המשק; ריקוד; שירי חגים; שירים ישנים ואהובים נחום (נחצ'ה) היימן תמר רז
שירו השיר רמת יוחנן אינסטרומנטלי מתתיהו שלם (ויינר) אינסטרומנטלי; חג המשק; ריקוד; שירי חגים נחום (נחצ'ה) היימן חמישיית גלבוע
שלכת משמר השרון אמנון (אמן) בקר ינון נאמן שירים ישנים ואהובים נחום (נחצ'ה) היימן תמר רז
שערים לבוא יגור עידית חכמוביץ' נחום (נחצ'ה) היימן שירי ארץ ישראל; שירי ארץ ישראל, המיטב; שירי זיכרון גיתית שובל
אתר זה הינו מטעם התנועה הקיבוצית
האתר פועל ברשיון אקום
האתר נתמך בנוסף על-ידי:
© האתר נולד מכוונות טהורות של שימור הזמר הקהילתי, ואין בכוונתו להפר זכויות יוצרים. אם אתם חפצים להסיר שיר או פריט כלשהו מתוקף זכויות יוצרים או מטעמי צנעת הפרט אנא הודיעו לנו ונפעל בהתאם. זכויות היוצרים ביצירות שמורות למחברים ו/או לאקו"ם. הצפייה וההאזנה ליצירות הנמצאות באתר נועדו לשימוש פרטי בלבד. אין להעתיק או להפיץ את היצירות למטרה כלשהי בלא אישור מנהלי האתר. הקלטות השמע באתר שנעשו לפני יותר מחמישים שנה הן נחלת הכלל בהתאם לחוק זכויות יוצרים תשס"ח. אין לעשות שימוש לרעה בכל התכנים המופיעים באתר.
כל הזכויות שמורות | מופעל על ידי אפקט מערכות