הפעל רדיו
שירה עובדת
פרויקט 'שירה עובדת' מציג לראשונה לפני הציבור הישראלי את הזמר הקהילתי שהולחן בקיבוצים ומעולם לא עזב את גבולותיהם. כך נפתח צוהר לתרבות מוזיקלית רב-גונית שהתפתחה לאורך הדורות ביישובים
רחל שפירא
פועלו של היוצר:
ישוב: שפיים
שפירא נולדה וגדלה בקיבוץ שפיים. עסקה בהוראה בקיבוץ כמורה לחינוך מיוחד ולאחר מכן כמורה באולפן עברית. בשנים האחרונות היא עובדת בבית ההארחה של הקיבוץ. היא התפרסמה לראשונה בשנת 1967, אז גילה אותה מלחין הלהקות הצבאיות, יאיר רוזנבלום. בזמן חופשתו בשפיים גילה רוזנבלום בעלון זיכרון את השיר מה אברך, אותו כתבה שפירא לזכר בן כיתתה אלדד (דדי) קרוק, שנפל במלחמת ששת הימים, בקרב שנערך בשועפאט באזור ירושלים. רוזנבלום הלחין את השיר, אותו ביצעה להקת חיל הים עם הסולנית רבקה זוהר. שיר זה נחשב עד היום כאחד משירי הזיכרון הישראליים הידועים ביותר.
לאחר "מה אברך" החלה שפירא לפרסם פזמונים נוספים, שהולחנו על ידי מלחינים ידועים ובוצעו בדרך כלל על ידי זמרות: את "כמו צמח בר", המספר על פרידה, ביצעה במקור חוה אלברשטיין כפסקול לסרט הטלוויזיה "דודי ורעי", על פי ספרה בשם זה של הסופרת נעמי פרנקל; וחידשה אותו כעבור שנים סי היימן (בתו של מלחין השיר, נחום היימן). אלברשטיין הוציאה ב-1978 אלבום משיריה של שפירא‏ בשם "התבהרות"‏, שבו נכללו השירים "סינדרלה מקומית", "פרח משוגע" ו"שיר תשרי".
אילנית ביצעה בין היתר את שיריה‏ "שיר של יום חולין", "חלק בעולם", "שיר על נחלים" ו"נחמה". רוחמה רז ביצעה את "חלומות" (שיר שחודש לימים על ידי אייל גולן). גלי עטרי ביצעה רבים משיריה של שפירא, בהם "רק אתמול", "נפאל" (שנכתב בהשראת מספר מונומטים הנמצאים בעירפטן שבנפאל), "אסמרלדה" (על אגדת "הגיבן מנוטרדם") ו"עוד יום" וכמו כן הוציאה ב-1989 אלבום שלם משיריה בשם "בראשית", אשר כלל את "אמצע שום מקום", "עוף מוזר" וחידוש ל"פרח משוגע". ירדנה ארזי ביצעה אף היא חלק משיריה כמו "דרישת שלום", "תאורת חצר", "חפץ חיים", "שיר הערב מצלצל", "באתי אליך" ועוד. ענת עצמון ביצעה את שיריה "לנגן על הגבול" ו"שמור על קשר". ריקי גל ביצעה בין היתר את שירה "היי שקטה". שיתוף פעולה פורה היה לשפירא עם הזמרת מרגלית צנעני, שביצעה את שיריה "עוד יהיה לי", "חומות חימר", "מנטה" ו"קפה אלהמברה". שפירא גם כתבה שירים עבור דני ליטני.
בין ההרכבים שביצעו את שיריה נמצאים הכל עובר חביבי ("לילה בכרך", "תלווי אותי", "שנשאר ידידים", "מכאן ועד מחר"), אורנה ומשה דץ ("שיר למענך", "בדרכי האהבה"), חלב ודבש ("קסם הלילה"), האחים והאחיות ("בוא בשלום"), להקת "חופים" ("אנשי הגשם") ועוד.
בין שיריה שהשתתפו בתחרויות הזמר ניתן למנות את "ומתוק האור בעיניים" (ששי קשת, פסטיבל הזמר והפזמון 1971) "השיר על ארץ סיני" (שלמה ארצי, פסטיבל הזמר והפזמון 1972), "עולם קטן" (חוה אלברשטיין, פסטיבל שירי הילדים 1983), "קרוב לים" (ירדנה ארזי, קדם אירוויזיון 1988) ועוד.
שפירא ממעטת להיחשף ולהתראיין בכלי התקשורת.

חדש

שם השיר ישוב מילים לחן תיוג עיבוד ביצוע
במעלה ההר העוגן רחל שפירא נחום (נחצ'ה) היימן ?; שירי מלחמה חבורת הזמר של קיבוץ העוגן
כמו עשב בניסן העוגן רחל שפירא צבי שרף שירי ארץ ישראל; שירי משוררים צבי שרף חבורת הזמר של קיבוץ העוגן
לו ידעת שפיים רחל שפירא נחום (נחצ'ה) היימן שירי אהבה; שירי ארץ ישראל; שירי ארץ ישראל, המיטב; שירי משוררים; שירים מוכרים ואהובים נעמי קינן; שמואל(יק) טסלר
אתר זה הינו מטעם התנועה הקיבוצית
האתר פועל ברשיון אקום
האתר נתמך בנוסף על-ידי:
© האתר נולד מכוונות טהורות של שימור הזמר הקהילתי, ואין בכוונתו להפר זכויות יוצרים. אם אתם חפצים להסיר שיר או פריט כלשהו מתוקף זכויות יוצרים או מטעמי צנעת הפרט אנא הודיעו לנו ונפעל בהתאם. זכויות היוצרים ביצירות שמורות למחברים ו/או לאקו"ם. הצפייה וההאזנה ליצירות הנמצאות באתר נועדו לשימוש פרטי בלבד. אין להעתיק או להפיץ את היצירות למטרה כלשהי בלא אישור מנהלי האתר. הקלטות השמע באתר שנעשו לפני יותר מחמישים שנה הן נחלת הכלל בהתאם לחוק זכויות יוצרים תשס"ח. אין לעשות שימוש לרעה בכל התכנים המופיעים באתר.
כל הזכויות שמורות | מופעל על ידי אפקט מערכות