הפעל רדיו
שירה עובדת
פרויקט 'שירה עובדת' מציג לראשונה לפני הציבור הישראלי את הזמר הקהילתי שהולחן בקיבוצים ומעולם לא עזב את גבולותיהם. כך נפתח צוהר לתרבות מוזיקלית רב-גונית שהתפתחה לאורך הדורות ביישובים
נעמי שמר
פועלו של היוצר:
ישוב: כנרת
1930-2004. בת קבוצת כנרת. פזמונאית, מלחינה, זמרת, כותבת ומתרגמת ישראלית. מחשובי היוצרים בזמר העברי שלאחר קום המדינה.  כלת פרס ישראל לזמר עברי. שמר כתבה שירים רבים, בהם שנעשו ל'נכסי צאן ברזל' במורשת הישראלית, כמו "ירושלים של זהב", "חורשת האקליפטוס", "לו יהי", "על כל אלה" ו"שירת העשבים".

יצירתה של נעמי שמר במסגרת ההתיישבות העובדת
הוריה של נעמי, רבקה ומאיר ספיר, היו ממקימי קבוצת כנרת. מעצם היותה בת קבוצת כנרת היה לשמר זיקה להתיישבות העובדת בפרט ולהתיישבות בכלל ומדי פעם היא אף יצרה עבור אותם ההיישובים. 
מתקופת יצירתה הראשונה, ובפרט הכתיבה לקיבוצים/היאחזויות וכו' לא נותר תיעוד רב של ממש. פה ושם צצים פרטים של שירים כאלה ואחרים. 
בראשית שנות החמישים כתבה שמר את קובץ שיריה הראשון "שירים מכנרת" בעבור ילדי הגן של כנרת שלמדו את שיריה. הקובץ נכתב לאחר שסיימה את לימודיה באקדמיה בירושלים, וכפי שציינה באחד הראיונות איתה היא ידעה שהקיבוץ שלח אותה ולכן היא צריכה להחזיר לו את חובה. השירים יצאו מאוחר יותר (1975) על גבי תקליט בביצועה של יפה ירקוני. השיר המפורסם ביותר מתוך הקובץ, הלה הוא ''הדואר בא היום''. 
בשנות ה-50 הקים חבר להקת הנח"ל בקיבוץ משמר דוד, חיים טופול, את להקת "בצל ירוק" שתפקדה כ"קואופרטיב להצגות תיאטרון". אנשיה (ביניהם אורי זוהר ונחמה הנדל), הצטרפו לקיבוץ ונחשבו לעובדי חוץ. חיים טופול הזמין את נעמי שמר לכתוב לתוכנית הראשונה של הלהקה. אז החלה נעמי להלחין (לראשונה ?) את מילותיה, כשהשיר הראשון במתכונת זו, "משירי זמר נודד" (הדרך ארוכה היא ורבה) משנת 1957, זכה להצלחה רבה ונחשב ללהיטה הראשון. גם שירה "נועה", שהעידה כי כתבה אותו על עצמה, נכלל למופע זה.
מס' שנים מאוחר יותר, בראשית שנות השישים, הלחינה את הקובץ "כיצד שוברים חמסין"- פזמונים למחזה שיזמה תלמה ענר בעבור מסיימי המחזור הראשון של בית הספר היסודי בקבוצת כנרת לאחר היפרדותו מבית החינוך המשותף. באותה תקופה היא כבר הייתה ידועה ומוכרת בציבור כ"נעמי שמר". מתוך המופע ייצא אחד הלהיטים הכי גדולים שלה ''חורשת האקליפטוס''. 
בשנת 1980 הלחינה את שירו של איתמר פרת (בן תנועת המושבים), ''אסיף''. השיר נכתב לזכרה של אחותו של איתמר, חברת קיבוץ חצרים, שנהרגה בתאונת דרכים בדרכה לקיבוץ. 

באתר 'שירה עובדת' מוצגים שירים של נעמי שנכתבו בקיבוץ, לקיבוץ או טבולים בנוף הספציפי של קבוצתה. בנוסף העלינו גם מס' שירים מהתקופה שהיא כתבה ללהקת 'בצל ירוק' שקמה בקיבוץ ניר דוד. 

מקורות המידע:
  • ויקיפדיה העברית, ערך: נעמי שמר
  • ויקיפדיה עברית, ערך: בצל ירוק
  • תמר זיגמן- חוקרת את נעמי שמר
  • ש. ערן, הופעת בכורה של "בצל ירוק", דבר, 27 בדצמבר 1957


עיון נוסף
חדש

שם השיר ישוב מילים לחן תיוג עיבוד ביצוע
אסיף חצרים איתמר פרת נעמי שמר שירי ארץ ישראל; שירי ארץ ישראל, המיטב; שירי זיכרון; שירי זיכרון, המיטב; שירי חגים; שירי טבע ועונות השנה; שירים מוכרים ואהובים בצל ירוק
חורשת האקליפטוס כנרת נעמי שמר נעמי שמר שירי ארץ ישראל תמר רז
חליל מקנה סוף כנרת נעמי שמר נעמי שמר מוזיקה אמנותית; הרכבים קוליים; שירי ילדים; שירי ילדים, המיטב; שירי משוררים מקהלת העפרוני
כיצד שוברים חמסין גשר נעמי שמר רזיאל (רזי) סולודר חגי מחזור ובר מצווה; שירי ילדים
לשיר זה כמו להיות ירדן דליה נעמי שמר נעמי שמר הרכבים קוליים דב (דובי) כרמל האנסמבל הקולי הישראלי
נועה כנרת נעמי שמר נעמי שמר הרכבים קוליים; שירי אהבה; שירי טבע ועונות השנה; שירי משוררים; שירים מוכרים ואהובים מקהלת העפרוני
שיר הכזבים גשר נעמי שמר רזיאל (רזי) סולודר חגי מחזור ובר מצווה; שירי ילדים אילאיל קרן
שיר הרכילות כנרת נעמי שמר נעמי שמר שירי הווי; שירי חתונות לא ידוע
אתר זה הינו מטעם התנועה הקיבוצית
האתר פועל ברשיון אקום
האתר נתמך בנוסף על-ידי:
© האתר נולד מכוונות טהורות של שימור הזמר הקהילתי, ואין בכוונתו להפר זכויות יוצרים. אם אתם חפצים להסיר שיר או פריט כלשהו מתוקף זכויות יוצרים או מטעמי צנעת הפרט אנא הודיעו לנו ונפעל בהתאם. זכויות היוצרים ביצירות שמורות למחברים ו/או לאקו"ם. הצפייה וההאזנה ליצירות הנמצאות באתר נועדו לשימוש פרטי בלבד. אין להעתיק או להפיץ את היצירות למטרה כלשהי בלא אישור מנהלי האתר. הקלטות השמע באתר שנעשו לפני יותר מחמישים שנה הן נחלת הכלל בהתאם לחוק זכויות יוצרים תשס"ח. אין לעשות שימוש לרעה בכל התכנים המופיעים באתר.
כל הזכויות שמורות | מופעל על ידי אפקט מערכות